Miért nem szeretnek a férfiak ruhát vásárolni?

Címkék: #divat#tanács

A vásárlás sokaknak kellemes időtöltés, másoknak viszont csak egy gyorsan letudandó feladat. Nem nehéz észrevenni, hogy a férfiak többsége – különösen, ha ruháról van szó – inkább az utóbbi csoportba tartozik. A lehető leggyorsabban, minél kevesebb próbálással szeretnének túllenni rajta. De vajon mi ennek az oka?

1. Funkcióközpontú gondolkodás
A férfiak vásárlási szokásai jellemzően céltudatosak. Egy üzletbe általában konkrét céllal érkeznek, például egy nadrágot keresnek, és amint megtalálják a megfelelőt, vége is a vásárlásnak. Maga a folyamat számukra inkább feladat, mint élmény, ezért nem szívesen próbálnak több alternatívát. Ez a hozzáállás különbözik a női vásárlástól, ahol sokszor maga a felfedezés és az inspirálódás is fontos.

2. Negatív korábbi élmények
Sok férfi fejében a ruhavásárlás gyerekkori vagy kamaszkori rossz élményekhez kötődik. Hosszadalmas próbálgatás, méretproblémák, rossz világítás, tükrök, esetleg tolakodó eladók – mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a vásárlás kellemetlen élményként rögzüljön. Ezek a tapasztalatok mélyen megmaradnak, és felnőttként már inkább elkerülnék ezt a helyzetet, amennyire csak lehet.

3. Időhatékonyság és prioritások
Sokan inkább pihennének vagy a hobbijuknak élnek, mintsem boltról boltra járjanak. A ruhavásárlás ezért inkább kötelesség, amit a lehető legrövidebbre akarnak fogni. Ez az online vásárlásban is megjelenik: sokan inkább egy megszokott webáruházból rendelnek, csak hogy elkerüljék a keresgélést és a próbálgatást.

4. Kényelmi zóna és megszokások
Rengeteg férfi évekig ugyanazokat a ruhákat viseli, mert a megszokott fazon és márka biztonságot ad. A vásárlás inkább a meglévő ruhatár pótlása, mintsem újítás vagy kísérletezés. Ezért fordul elő, hogy ha egyszer megtalálnak egy bevált darabot, abból több is kerül a kosárba.

5. Túl nagy választék, döntési nehézség
A mai üzletek széles kínálata sokszor bénító lehet. Aki nem követi a divatot, könnyen elbizonytalanodik, hogy mi is állna jól neki. A túl sok lehetőség bizonytalanságot okozhat, nehézzé válik a döntés, és a vásárlás stresszessé válhat. Ezt a jelenséget a pszichológia „döntési bénultságnak” nevezi: minél több lehetőség közül kell választani, annál nehezebb dönteni, és annál kevésbé lesz élvezetes maga a folyamat.

6. Társadalmi szerepek és elvárások
A férfiak szocializációja kevésbé helyezte előtérbe az öltözködést, mint önkifejezési formát. A ruhavásárlás sokáig inkább szükségletkielégítés volt, nem kreatív folyamat. Bár ez ma már változik, a régi beidegződések még mindig hatnak.

Mit teszünk mi, hogy a ruhavásárlás jobb élmény legyen?​

A Titemnél pontosan látjuk, hogy a ruhavásárlás sok férfinak nem egyszerű vagy kedvelt feladat. Éppen ezért dolgozunk azon, hogy a folyamat természetesebb, kényelmesebb és gyorsabb legyen. Személyes tapasztalataink azt mutatják, hogy a figyelem és a szakmai segítség nagyon sokat számít. Hisszük, hogy egy öltöny kiválasztása lehet megnyugtató, sőt inspiráló élmény is.

Néhány dolog, amit ezért teszünk:

Személyre szabott méretvétel: Tapasztalt kollégánk gyorsan és célirányosan veszi le a méreteket, tanácsot ad, és odafigyel arra, hogy valóban kényelmes legyen a végeredmény.
Kényelmes környezet: Tágas próbafülkék, jó világítás és nyugodt, barátságos hangulat vár mindenkit.
Célirányos vásárlás: Időpontfoglalásra is van lehetőség, így nem kell várakozni vagy tömegben próbálni.
Méretmegőrzés: Digitálisan tároljuk a méreteket, így a következő alkalommal elég csak az esetleges változásokat egyeztetni.

A vásárlás végére gyakran azok is fellélegeznek, akik eleinte a lehető leggyorsabban szerettek volna túl lenni rajta. Jó érzés hallani, amikor azt mondják: „Ez tényleg könnyebb volt, mint gondoltam.” Pontosan ezért dolgozunk nap mint nap.